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Zitat:China Reveals New Heavily Armed Extra-Large Uncrewed Submarine
New evidence points to China's XLUUV (extra-large uncrewed underwater vehicles) being armed with torpedoes. [...] As Naval News reported in September 2022, China has an extensive yet unreported XLUUV program. Because China does not discuss these vehicles in public we can only speculate on many details. [...]
Even more unusually, this is combined with telltale doors for four torpedo tubes in the chin position. Taken together it implies an anti-ship and/or anti-submarine role.
https://www.navalnews.com/event-news/nav...submarine/
Schneemann
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So stelle ich mir auch eine Kampfeinheit mit K130 als Flottillenführer vor
https://maritime-executive.com/editorial...tion-group
Concept of Operations for USVs: Every Warship a Surface Action Group 050323
Die Marine (US NAVY) muss das Large Unmanned Surface Vehicle (LUSV) in großem Maßstab als kleine Überwasserkampfschiffe bauen und einsetzen, um die VLS-Kapazität im nächsten Jahrzehnt wirtschaftlich wiederherzustellen und auszubauen. Das Konzept "Every Ship a SAG" (Jedes Schiff eine Surface Action Group) schlägt eine verteilte künftige Streitkräftearchitektur vor, bei der jedes bemannte Schiff weit entfernt von den anderen operieren kann, während es von mehreren mit VLS ausgerüsteten und optional bemannten LUSVs umgeben ist. In der Doktrin wird eine Surface Action Group (SAG) als eine vorübergehende oder ständige Organisation von Kampfschiffen (außer Flugzeugträgern) definiert, die auf eine bestimmte taktische Mission zugeschnitten ist. Zusammen bilden diese bemannten und unbemannten Teams tödlichere SAGs als ein einzelnes Schiff oder eine bemannte Surface Action Group, die allein operiert. Unter der Führung von Oberleutnants der Seekriegsflotte als Befehlshaber unbemannter Einsatzgruppen stellt diese mit USVs ausgestattete SAG eine tödliche Variante der Hybridflotte der nächsten Generation dar.
"Jedes Schiff eine SAG" bietet ein skalierbares und flexibles Modell für die Einbindung aktueller und künftiger unbemannter Systeme in die bestehende Überwasserflotte. Die Flotte könnte konventionelle Plattformen und sogar amphibische Schiffe, Littoral Combat Ships (LCS) oder Expeditionary Staging Bases (ESB) mit tödlicheren USVs als Teamkollegen schnell aufrüsten. Schließlich bietet "Every Ship a SAG" eine Entschärfung für viele der Bedenken, die gegen USV-Konzepte der Marine vorgebracht werden, einschließlich der Zuverlässigkeit des Rumpfes, der Mechanik und der Elektrik (HM&E), der Wartung und der Ersatzteile, des Schutzes der Streitkräfte, der C5I/Netzwerke, der Autonomie und der Rolle von USVs bei der Abschreckung. Die gegenseitige Unterstützung durch ein bemanntes Schiff verringert das operationelle Risiko und ermöglicht es einer kleinen Besatzung unter der Leitung des Kommandanten für Überwasserkriegsführung (Surface Warfare Early Commander), sich auf ihr USV einzuschiffen, um kritische bemannte Operationen in gefährlichen oder begrenzten Gewässern durchzuführen. Diese kleinen Teams gehen dann auf ein bestimmtes Mutterschiff und führen die Integration der USV-Missionen durch, wenn sich das USV im unbemannten Modus befindet. "Every Ship a SAG" ist ein entscheidender nächster Schritt zwischen der heutigen, im Entstehen begriffenen USV-Fähigkeit und einer fortschrittlicheren, USV-gestützten und unabhängigen Zukunft. Zitat Ende
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Genau genommen ist es zwar nicht direkt ein unbemanntes Unterwasserfahrzeug, da es mit einer Crew zur Anlandung von Spezialkräften dienen kann/soll, aber es ist wohl auch geplant, eine reine XLUUV-Variante zu entwickeln. In jedem Fall eine interessante Konstruktion - allerdings sehe ich auch wiederum den Trend, dass diese Unterwasserdrohnen irgendwie immer größer werden und irgendwann ist man dann wieder beim "normalen" U-Boot...
Zitat:Dearsan Unveils Submarine For Amphibious Operations, XLUUV
At IDEF 2023, Turkish shipbuilder Dearsan unveiled unique submarine solutions, including a double-pressure hull submarine for amphibious operations and a small special operations submarine that also comes in a XLUUV variant.
The designs were unveiled for the first time at IDEF 2023, which was held in Istanbul between 25 and 28 July 2023. All of the designs are in the conceptual phase, and the development process is still ongoing. [...] The Dearsan LCSUB (landing craft submarine) is designed to support amphibious operations by taking aboard 60 Marines and delivering them undetected to shore. The submarine is also capable of monitoring, detecting, and gathering intelligence on the amphibious operations area. [...]
LCSUB Specifications:
Length: 29.9 m
Beam: 5.2 m
Height: 4.65 m
Displacement: 180 tons
https://www.navalnews.com/event-news/ide...ons-xluuv/
Schneemann
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Boeing hat das erste XLUUV ausgeliefert...
Zitat:US Navy Receives First Orca Drone Submarine From Boeing
Boeing has delivered the US Navy’s first Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicle (XLUUV) in Huntington Beach, California. The XLUUV is a new class of autonomous submarines that can sustain undersea endurance missions, enabling “dominance” across complex and evolving maritime domains.
Named XLE0, the first Orca platform incorporates a diesel-electric hybrid engine with a modular payload section to perform different undersea operations. The 51-foot (15.5-meter) system is designed to accommodate different mission-specific integrations, including communication systems, sensors, and related equipment. [...]
According to the US, information gathered from these completed phases will be applied to the Orca XLUUV 1 throughout 5, all of which will be constructed and shipped for the naval force.
“This is the culmination of more than a decade of pioneering work, developing a long-range, fully autonomous undersea vehicle with a large payload capacity that can operate completely independently of a host vehicle,” Boeing Maritime and Intelligence Systems VP Ann Stevens stated. “I’ve had the distinct pleasure of witnessing our team bring this first-of-its-kind capability to life, and I’m proud of their innovation, perseverance and unwavering commitment which has yielded the most advanced and capable UUV in the world.”
https://www.thedefensepost.com/2023/12/2..._article=1
Schneemann
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Zitat:US Office of Naval Research explores designs for future UUV capabilities
This development effort will focus on improving or increasing vehicle endurance, speed and autonomous performance in a variety of environmental conditions. [...]
The US Office of Naval Research awarded a contract to a Massachusetts-based ocean research group, the Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI), on 4 March, 2024. Under a $13.5m contract, the contractor will develop, integrate, test and demonstrate ‘Next-Generation Autonomous Underwater Vehicle Sensors and Capabilities’. This programme will focus on improving or increasing vehicle endurance, speed and autonomous performance in a variety of environmental conditions. As part of the programme, new vehicle designs will be explored and evaluated, as well as autonomous teaming scenarios. [...]
According to the leading intelligence consultancy, GlobalData, the global military uncrewed maritime vehicles market, valued at $1.3bn in 2023 is projected to grow at a compound annual growth rate of 9.52% in the next decade. It is expected to reach $3.2bn by 2033 and cumulatively value $24.9bn over the forecast period. [...] Navies are increasingly investing in the development and integration of USVs and UUVs to create ‘hybrid’ fleet structures in the interest of enhancing survivability, increasing efficiency, and reducing the long-term costs of naval operations.
https://www.naval-technology.com/news/us...s/?cf-view
Schneemann
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Der Prototyp des neuen Ghost Shark XL-AUV (Extra-Large Autonomous Undersea Vehicle) von Anduril wurde fertiggestellt. Das Vehikel ist wohl grob 12 Meter lang und soll bis zu 6.000 Meter tief tauchen können (?). Die autonome Einsatzzeit soll bei vermutlich acht bis zehn Tagen liegen.
Zitat:Anduril’s Ghost Shark XLAUV Debuts In Australia
Anduril, the Royal Australian Navy (RAN), the Advanced Strategic Capabilities Accelerator (ASCA) and Defence Science and Technology Group (DSTG) unveiled the first Ghost Shark manufactured prototype and announce that the Ghost Shark program is ahead of schedule and on budget. [...]
Delivering the first Ghost Shark prototype ahead of schedule sets a new standard for capability development at the speed of need. Ghost Shark is already well ahead of its three-year development schedule.
The Ghost Shark program is delivering an operationally relevant capability within a fraction of traditional defence timelines. Early creation and testing of the first Ghost Shark has been critical for rapid learning and iteration – this is how we deliver advanced asymmetric capability.
DSTG is contributing its own pathfinding technologies into the Ghost Shark’s powerful capability, as well as design and development expertise for key systems and payloads.
https://www.navalnews.com/naval-news/202...australia/
Schneemann
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Zitat:British engineers successfully demonstrate UK’s first autonomous extra large submarine “Herne” for military use
A team of British engineers based in Portsmouth has successfully demonstrated a new type of autonomous submarine, developed specifically for military use, off the south coast of England. [...] The vessel, called Herne, is what is known as an extra large autonomous underwater vehicle (XLAUV) and has been configured by BAE Systems to enable militaries to monitor and help protect underwater infrastructure across the vast expanses of the seabed, support anti-submarine warfare and provide another means for them to undertake covert surveillance missions. [...] An added benefit of underwater autonomy is that, without the need to resupply or carry life support systems, Herne will be able to patrol the sub surface domain for far longer than a crewed alternative. It can also be upgraded as new technology or ways of working evolve by using open architecture mission plug-ins.
https://www.navalnews.com/naval-news/202...itary-use/
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