Krise im Roten Meer / Operation Prosperity Guardian
#9
Und die Unfähigkeit der Houthis, strategisch zu denken, scheint sich zu bestätigen. Wenn man schon auf der Seite der Palästinenser irgendwie aktiv werden will, wäre es "besser" bzw. taktisch-politisch klüger gewesen - nun einmal aus Sicht der Houthis gesprochen -, wenn man sich auf irgendwelche subversiven Aktionen beschränkt hätte. Da hätte es zwar manchen Protest oder manche Verurteilung aus Brüssel oder vom State Department gegeben, aber es wäre dann eben dabei geblieben.

Greift man aber den Schiffsverkehr im Roten Meer bzw. eine der Hauptschifffahrtsachsen der Welt an (von und nach dem Suezkanal), und gefährdet damit den Welthandel und die wirtschaftlichen Interessen vorzugsweise der Westmächte direkt, dann wird man sich die Augen reiben, wie rasch hier die Reaktion erfolgt und man wird erkennen, dass man sich selbst ins Knie geschossen hat. Und es zeichnet sich schon - übrigens sehr schnell (schneller als selbst ich erwartet hatte) - aktuell auch ab...
Zitat:Houthi attacks on vessels in Red Sea sound alarm for global trade

Shipowners demand more military protection for maritime routes amid fears of widening Middle East conflict

Shipowners have called for more military protection on maritime routes in the Middle East after attacks by Iran-backed rebels in the Red Sea sparked fears of new disruptions to global trade, including of energy supplies. [...]

On Monday, US national security adviser Jake Sullivan said the attacks were “totally unacceptable”, adding that the US was in talks with other countries about setting up a maritime task force to ensure “safe passage of ships in the Red Sea”. The new threat to shipping — which could affect trade in everything from crude oil to motor vehicles — comes not long after supply chains were upended by the Covid pandemic and Russia’s invasion of Ukraine, fanning inflation and cooling the global economy. [...] Shipowners are now exploring safer, but costlier, alternative routes and calling for more protection in Middle Eastern waters.

Marcus Baker, head of marine at insurance broker Marsh, said some insurers had already increased rates during the week before Sunday’s Red Sea attacks, in one case by as much as 300 per cent. He added that the market “is going to have to react” to the latest incidents.
https://www.ft.com/content/077b3396-20b4...aab98bb2f8

Der "Markt müsse reagieren"...so hat es seinerzeit vor der Küste Somalias auch begonnen. Und dann sind sich dort irgendwann die Flottenverbände auf den Füßen herumgetreten. Die Houthis sollten sich also sehr gut überlegen, was sie hier veranstalten...

Schneemann
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RE: Bürger- und Stellvertreterkrieg im Jemen - von Schneemann - 05.12.2023, 08:46

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